Hoe slaap jij?

geplaatst in: Gratis tips | 0

Vandaag las ik in de nieuwsberichten dat steeds meer mensen met slaapproblemen kampen. Een deel daarvan slaapt zó slecht, dat het hun dagelijks functioneren belemmert.

Slecht slapen is een ramp

Slecht slapen is een ramp. Ik weet er alles van. Ook ik heb jaren last gehad van ernstige slaapproblemen. Ik lag wakker en kon niet bedenken waarom. Mijn hoofd stond altijd op de stand van ‘aan’. Ik maakte me dan al zorgen over de volgende dag. Bedacht dat ik voor mijn werk weer vroeg de auto in moest om uren te rijden naar een afspraak ver weg. ‘Oh shit, ik hoop dat ik het red’, dacht ik dan. Ik ging steeds vroeger naar bed, in de hoop beter uitgerust te zijn. Ook ik ging merken dat mijn slaapproblemen een effect begonnen te krijgen op mijn dagelijks functioneren. Het had een effect op mijn concentratie en geheugen, ik stond in de lift en dacht ‘god, hoe heet deze collega ook al weer’, en ’s-avonds thuis kon ik de energie van mijn (kleine) kinderen niet meer zo goed handelen.

Keerpunt van inzicht

Mijn uitval was mijn keerpunt. Ik had mezelf in een staat van totale uitputting gebracht, zowel fysiek als emotioneel. Op het moment dat ik voor mezelf mocht erkennen dat het niet goed met me ging en de tijd mocht nemen om aandacht te hebben voor mijn situatie, toen veranderde er iets. Eindelijk nam ik mijn lijf en signalen serieus en kon mijn werk en de buitenwereld even ‘de pot op’. Hè, hè.

Deze ‘pas op de plaats’ leidde tot het inzicht dat ik zelf verantwoordelijk ben. Verantwoordelijk voor alles: wat ik denk, hoe ik me gedraag en bovenal, voor wat en hoe ik me voel. Voor dit laatste aspect had ik nog niet zoveel aandacht gehad. Tot dan toe dacht ik nog vooral, dat ik verantwoordelijk was voor hoe anderen zich voelden (onder mijn gedrag). Maar in therapie sloeg bij mij het inzicht in, dat hoe je je voelt, ieders eigen verantwoordelijkheid is. En precies hier zat mijn belangrijke keerpunt in 2001. Vanaf hier ben ik me niet langer verantwoordelijk gaan voelen voor hoe een ander zich voelt, maar verantwoordelijkheid gaan nemen voor mijn eigen gevoel. Vanaf dit punt ben ik gaan onderzoeken waardoor ik mij liet kwetsen, waar mijn psychische pijn over gaat. Want dat was namelijk wat onderliggend aan mijn slaapproblemen, mijn échte probleem was: mijn geestelijke (on)gezondheid.

Ontwikkelen van geestelijke gezondheid

Bij mij had werken aan mijn slaapproblemen, alles te maken met werken aan mijn geestelijke gezondheid. Werken aan je geestelijke gezondheid gaat over persoonlijke ontwikkeling. Persoonlijke ontwikkeling gaat over een constante mix van reflecteren, alsnog huilen om onverwerkt (kinder)verdriet, voelen wat je nu pijn doet en spannend vindt, achterhalen en accepteren waar dit vandaan komt, om vervolgens je angst in de ogen te kijken en te trotseren. Dit is simpel uitgedrukt, de weg waarlangs je qua geestelijke gezondheid stappen maakt is mijn ervaring. En je werkomgeving is een prachtige leeromgeving hiervoor.

Het is een taai pad. Een pad dat bewuste aandacht en actie vraagt. Een pad dat in een bepaald opzicht eenzaam is, maar dat je niet alleen hoeft te lopen. Er zijn mensen die je hierin kunnen helpen. Psychologen en therapeuten kunnen je helpen bij een onverwerkt verleden. Persoonlijk heb ik in 2001 veel baat gehad bij (regressie) therapie. Als biografisch loopbaancoach kan ik je helpen om een huidig persoonlijk vraagstuk te verkennen, dit te plaatsen in je levensverhaal om vervolgens van daaruit acties voor de toekomst voor jezelf te formuleren en hierin vooruit te komen.

Trouw blijven aan jezelf, daar gaat het in essentie om. Ik weet hoe lastig het is en ook dat het een lange weg is, waar je blijvend stappen in hebt te zetten. Het is nooit klaar. Persoonlijke ontwikkeling vormt je levenspad. Het is naar mijn idee het doel van ons leven. En geloof me, uiteindelijk ga je ook weer lekker slapen. Echt.

Kennismaken?

Plan een gratis inspiratiesessie om een eerste verkenning te doen op je vraagstuk. Ik geef je zeker twee tips die je vooruit helpen.

Deel dit artikel met je netwerk > Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin